Okuma
YaBB Full Member

|
Terve. Aion ostaa uus perhovavan. Mutta millaisia en tiedä. Koska ei ole kokemuksia. Luokka pitää olla 7 tai 8. Sen avulla pystyy heittää rullaheittoa. Isä itse lupasi maksaa sen minulle. :D
Minulla olisi 3 vaihtoehdot:
Vision 3Zone Loop BlackLine (?) Vangen
Kertokaa mitä mielestä olette. ::)
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
JuhoS
YaBB Junior Member

|
Minulla 8luokan 3zone toiminut riittävän hyvin minun käyttööni. Jopa suuret hauki deceiverit lentävät riittävän pitkälle...
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
|
|
Okuma
YaBB Full Member

|
Ei kiitos. :) Tuon luokka on 6-7. Tarvitsen 7-8. :)
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
|
|
Okuma
YaBB Full Member

|
Minun perhokelan luokka on 7-8. Ajattelin vavan joka on helppo heittää rullausheittoa. Perhon koko joko 8-14. En käytä yleensä alle 14 eli 16-2x. Rullausheitto on minulle tärkeä. ;) Takaheitto on vaikea ku takana on suurin osat puita. :-\
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
Peetu
Global Moderator
YaBB God

|
Jos et meinaa käyttää isoja, ja painavia perhoja, niin tuommoinen 7-8 luokkanen vapa saattaa olla ehkä väärä valinta? ....Toki makuasioita, ja jos kalastelet isoilla reittikoskilla, tai käytät paljon streamereitä, niin 7-8 on hyvä valinta.
Isommat kalat, ja isommat perhot vaativat toki välineitä, missä on voimaa, mutta pelkkään perus rullaus heittoihin normaaleilla perhoilla, ja normaaleilla siimoilla riittää mainiosti 5-6 luokkanen vapa. Painaville taimen perhoille normaalisti riittää 6-7-8 .... ja joissakin paikoissa 2 kätinen keppi
Jos rullaaminen ei tunnu helpolle, niin vavan pituutta kannattaisi miettiä, ja valita ehkäpä pidempi vapa, jolloin siimaa olisi helpompi hallita. Ampupää siimat voisi olla yksi ratkaisuista....
Isoilla reittikoskilla kalastaminen vaatii pitkiä heittoja,ja isoja perhoja, jolloin isompi luokkanen vapa helpottaa huomattavasti.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 17.11.05 - kello:23:05 kirjoittanut Peetu »
|
Kirjattu
|
Früher spieß verfängt sich den fischer...
|
|
|
E.K
Vieras
|
Jos rullaaminen ei tunnu helpolle, niin vavan pituutta kannattaisi miettiä, ja valita ehkäpä pidempi vapa, jolloin siimaa olisi helpompi hallita. Ampupää siimat voisi olla yksi ratkaisuista....
Ampumapäällä se rullaaminen nyt ei ainakaan onnistu paremmin. Pidemmällä vavalla ja DT-siimalla kylläkin.
Alaheitot ym. Gööranit on sitten erikseen....
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
|
|
|
|
Okuma
YaBB Full Member

|
Hm.. Se tarkoitti että ostin turhaa 7-8 kelan? :D Kalastelen yleensä streamerillä. Minun vanha 6-7# (joku noin 9.6 jalka) vavalla on helppo heittää pikkuperholla. Mutta ei hyvin streamerin kanssa. Tuntuu vaan 3Zone 7-8# kuulostaa ainoa vaihtoehto.. Vaikea valita koska minulla ei ole kokemuksia. :-\
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
|
|
Okuma
YaBB Full Member

|
Hmm. Yellowlinen hinta tais olla 250€? Kuulin että siinä on ongelma kelan kanssa. :o Eli pieni koko jotain.
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
E.K
Vieras
|
Juurikin DT-siimasta rakennettu ampupää on loistava ratkaisu.
Normaali rullaukset onnistuu, ja tarvittaessa alaheitot, ja sen muunnelmat lähtevät paremmin, kun vapaan on "tehty" oikeanlainen siima. ;D
Täysin kokematon, aloitteleva perhokalastaja ei tarvitse ensimmäiseksi siimaksi mitään "tee-se-itse-ampumapäätä". Kaikkein helpoiten rullausheiton oppii täydellä DT-siimalla. Kun oppii käsittelemään vapaa ja siimaa kokonaisuutena, voi lähteä leikkelemään ja virittelemään siimoja omaan tyyliinsä sopivaksi.
Kun ei hänelläkään kokemusta ole, EI kannata mitään siiman leikkelyjä harrastaa, eli aloita kokonaisella DT-Floatin-siimalla aluksi.
Ei aloittava harrastaja voi tietää millainen on hyvä kun ei ole vertailupohjaa. Kokeneempi voi jo löytää vapaansa ja tyyliinsä sopivan siiman painon ja pituuden.
|
|
|
|
|
Kirjattu
|
|
|
|
|
|